Tweet about this on Twitter Pin on Pinterest Share on Facebook

Poika itkee kivusta ja kuumeilee – sitten äiti ymmärsi lääkärien tehneen kohtalokkaan virheen

Lähes kaikki ovat käyneet sen läpi – nimittäin vesirokon. Muistan vieläkin, miten kamalaa se oli.

Se on ikävä tauti, mutta yleisyteensä takia vesirokkoa ei pidetä erityisen vaarallisena, etenkin kun sen sairastaa lapsena. 

Valitettavasti näin ei kuitenkaan käynyt Englantilaisen Hayley Lyonsin pojalle, jonka vesirokosta tuli maanpäällinen painajainen. 


Facebook/LoveWhatMatters

Kun Hayley vei poikansa lääkäriin, määräsi lääkäri pojalle ibuprofeenia lievittämään kipua ja kuumeilua. 

Äiti luotti lääkäriin ja teki kuten hän sanoi. 

Mutta ensimmäisen tabletin jälkeen pojan kunto heikkeni niin paljon, että Hayleyn oli palattava takaisin lääkäriin.

Nyt hän haluaa varoittaa kaikkia muita lapsiperheitä, jotka läpikäyvät saman sairauden, mutta välttyisivät tekemästä tätä virhettä.


Facebook/LoveWhatMatters

Hän kirjoitti Facebookiin: 

”Nyt kun vesirokkoa on taas kouluissa ja päiväkodeissa haluan muistuttaa kaikille, että sen hoitoon ei tule koskaan ottaa ibuprofeenia tai naprokseenia. 

Neljä eri lääkäriä määräsi sitä poikani korkeaan kuumeeseen ja valitettavasti uskoin heitä. 

Tämän seurauksena poikani sai verenmyrkytyksen. 

Ibuprofeeni on tulehduskipulääke, joka reagoi vesirokon kanssa, saaden sen tunkeutumaan syvemmälle ihon kudoksiin.”

Terve.fi-sivuston mukaan verenmyrkytyksen oireita ovat kuume ja yleinen huonovointisuus, ruokahaluttomuus, oksentelu,ripuli, ihottuma, väsymys, ja ärtyneisyys. Se voidaan hoitaa antibiooteilla, mutta nopea hoitoonpääsy on erittäin tärkeää.

Hayleyn Facebook-kirjoituksen ansiosta ison-Britannian kansallinen terveyden ja terveydenhuollon instituutti suosittelee ibuprofeenia vältettäväksi vesirokkoa hoidettaessa.


Facebook/HayleyLyons

Kiitos Hayleylle sanan levittämisestä. Toivottavasti mahdollisimman moni vanhempi näkee tämän, jotta he eivät joutuisi samaan tilanteeseen kuin Hayley ja Lewis.

 
 

Lue lisää aiheesta...